 |
Forum 4it1 - to już historia
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
EroBuBu
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/3
|
Wysłany: Śro 20:46, 14 Lis 2007 Temat postu: Kartkowa z polaka 14.11 |
|
|
witam jutro podobno jest kartowa z polaka (cechy tragedii, dramatu i teratr antyczny(opisac)). mozecie podac odpowiedzi na te pytania? najwyzej walnąc skany lub cokolwiek, z gory dzieki za odp, pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
k0ks_grzybol
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 1/3 Skąd: A Ty?
|
Wysłany: Śro 20:58, 14 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Ekhym skany zeszytu Migała są tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Tam powinieneś coś znajść
Pozdro.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
EroBuBu
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/3
|
Wysłany: Śro 21:03, 14 Lis 2007 Temat postu: kartkowa |
|
|
mala popawka chodzilo o jutrzejsza kartkowe czyli 15.11 koks, ale chce dokladnie z tragedii i całego tego działu o teatrze antycznym (wszystko po mitach) a nie cały zeszyt z mitami od migdała :]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Słoniu
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 594
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/3 Skąd: z doopy xD
|
Wysłany: Śro 22:31, 14 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Dramat (z gr. δρᾶμα czyli działanie) - jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i epiki). Jest to właściwie rodzaj sztuki na granicy teatru i literatury. Jako utwór literacki charakteryzuje się przede wszystkim tym, że jest tworzony w celu realizacji scenicznej, jednak występują też dramaty niesceniczne, których autorzy skupili się bardziej na rozbudowie samego tekstu. Ale i te granice są płynne, na początku uważano dramaty romantyczne za niesceniczne, podczas gdy dziś Dziady Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych dramatów.
Źródła współczesnego dramatu sięgają procesji dionizyjskich w starożytnej Grecji. Starożytny dramat posiada akcję (fabułę), a główną postacią jest kozioł wyobrażany jako bożek Pan, który opowiada historię, mit.
Dramaty oparte są przede wszystkim na akcji, która wyrażona zostaje głównie w dialogach i monologach (tekst główny), a także komentarzach, wskazówkach i opisach sytuacji na scenie, czyli didaskaliach (tekst poboczny). Najczęściej przedstawia bohaterów uwikłanych w konflikty, których nie mogą rozwiązać. Zakończenie może być tragiczne (jak w przypadku tragedii) lub szczęśliwe (komedia).
Za główne odmiany dramatu uważa się komedię i tragedię, ale po przełomie w drugiej połowie XIX wieku granice te są płynne, jednakże główne gatunki dramatu to: dramat poetycki, dramat romantyczny, dramat absurdu, dramat mieszczański, dramat realistyczny, dramat liturgiczny, dramat satyrowy, dramat psychologiczny, dramat historyczny i inne.
Budowa zewnętrzna dramatu
• podział na akty, sceny i odsłon
• tekst poboczny, czyli didaskalia
• utarty schemat budowy
• podzielony na role
• brak narratora
• kreowanie świata poprzez dialogi i monologi
• zasada trzech jedności (w dawniejszych czasach) - akcja trwająca 24 godziny, jedno miejsce wydarzeń, jeden problem
Geneza teatru antycznego wiąże się z kultem boga Dionizosa, boga wina i urodzaju, a także narodzin i śmierci. Dla uczczenia Boga, starożytni wyprawiali dwa razy w roku huczne uroczystości, które z początkowego orgiastycznego charakteru, pod wpływem kultu Apollina (boga poezji, muzyki i sztuk) uległy złagodzeniu i zrytualizowaniu.
- Małe Dionizje - obchodzone na wsi, urządzane były na jesieni, połączone były z winobraniem. Z pieśni o zaczepnym, żartobliwym charakterze śpiewanych przez ludzi urządzających procesje, czyli przez tzw. komos, wykształciła się komedia.
- Wielkie Dionizje - obchodzone w mieście w końcu marca i na początku kwietnia; masowa degustacja wina. Z pieśni na cześć Dionizosa - dytyrambu - powstała tragedia oparta na dialogu koryfeusza (przodownika) z chórem. Nazwa tragedia bierze się z dwóch wyrazów: tragos (kozioł) i ode(pieśń) i znaczy pieśń kozłów. [warto tu chyba dodać, że pierwszego dnia Wielkich Dionizji czyniono ofiarę z kozła]
Rozwój tragedii
- Pierwszego aktora wprowadził Tespis, tworząc przez to dialog aktora z chórem, czyli zaczątek akcji, kolejną ważną postacią był Frynichos, który wprowadził do występów chóru i dialogu aktora z chórem inne tematy poza związanymi z bogiem Dionizosem,
- Drugiego aktora wprowadził Ajschylos, autor Oresteji, od tego momentu zaczęto pisać scenariusze do przedstawień - odrębny dla aktorów i odrębny dla chóru. Trzeciego aktora dodał Sofokles. Akcję stwarzały dialogi aktorów, a śpiewy chóru traktowano jako przerywniki.
- Do wielkich twórców greckich zaliczyć możemy poza Ajschylosem i Sofoklesem także Eurypidesa (Medea, Elektra), zaś komedie pisał Arystofanes (Ptaki, Żaby).
Cechy tragedii
Tragedie, najwyżej ceniony gatunek oparte były na konflikcie tragicznym. Bohater musiał wybrać pomiędzy dwiema równorzędnymi, przeciwstawnymi racjami, a każdy wybór zbliża go do katastrofy, zagłady.
1. Kompozycja
- prologos, czyli wstęp. Wprowadza w treść utworu
- parodos, pieśń chóru, opowiada jak doszło do konfliktu
- epojsodion, epizod, zawiera treść utworu wypowiadaną przez aktorów,
- stasimon, pieśń chóru, komentarz. Akcję stanowiły powtarzające się epojzodiony i stasimony. Epojsodionów było zwykle pięć, w czwartym odbywał się punkt kulminacyjny.
- kommos, w Antygonie lament przedśmiertny Antygony
- exodos, ostatnia pieśń chóru - podsumowanie dramatu
2. Zasady:
- trzech jedności: miejsca (tylko w jednym miejscu), czasu(jeden dzień, a dążono do tego aby czas sztuki pokrywał się z czasem rzeczywistym), jedności (zawężenie treści do jednego, głównego wątku).
- decorum, czyli odpowiedniości stylów i postaci. Tragedia mogła być pisana jedynie stylem wysokim, podniosłym, występować w niej
mogły �wielkie" postacie - szlachetnie urodzone, zaś komedia pisana stylem lekkim, żartobliwym, nawet rubasznym, a występowały w niej osoby o rodowodzie plebejskim.
- niezmienności charakteru postaci - bohaterowie nie podlegają transformacjom, nie popadają w skrajne stany emocjonalne, takiej kreacji służyło noszenie przez całe przedstawienie jednej maski,
- nie przedstawiania bezpośrednio krwawych scen, informowano o nich w dialogu
- na scenie mogło być jedynie trzech aktorów.
Kategorie i pojęcia
- katharsis - oczyszczenie. Jest to pojęcie związane z terapeutyczną rolą tragedii. Oznacza wyzwolenie duszy z win, oczyszczenie ze złych emocji poprzez przeżycie litości i trwogi. Widz śledząc akcję miał przeżyć litość, gdy obserwował tragedię niewinnego człowieka, zaś trwogę, gdy oglądał dramat człowieka, w którym odnajdywał siebie samego.
- fatum - przeznaczenie, los. Grecy byli przeświadczeni, że los człowieka jest z góry przeznaczony, a nad jego biegiem czuwają mojry. Klato i Lachezis przędły niż życia, cięła ją zaś w chwili śmierci Atropos.
- konflikt tragiczny
Post został pochwalony 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
luq
Administrator
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 455
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/3 Skąd: inąd ;)
|
Wysłany: Czw 9:42, 15 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Ej a nie wiecie czy osoby dziś nieobecne (czyli ja) muszą pisać tą kar.??
Jeśli tak byłbym wdzięczny za podanie pytań, lub chociaż zakres tej kar.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RadOL
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 984
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :D
|
Wysłany: Czw 16:54, 15 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Na pewno :/ "serek" nie przepusci
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
EroBuBu
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/3
|
Wysłany: Czw 17:31, 15 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
zakres masz podany o gory
/\
/ \
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RadOL
Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 984
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :D
|
Wysłany: Czw 18:32, 15 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
A boło takie ciulstwo jak:
Grupa B (moja)
+ Poczatki dramatu antycznego (pieśń kozła)
+ Co to jest ironia tragiczna na podstawie Edypa ( ze zajebol jakiegos chopa a nie widziol ze to jego fater )
+ Wymien reformatorów Teatru i poisz co zrobili (Tespis. Ajschylos, Sofokles, Eurypides)
GRUPA A
+ Co to jest konfilkt tragiczny omow na podstawi edypa
+ Wymien jak zbudowany jest dramat (prolog ....)
+ Opisz poczatki tragedi antycznej
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|